منهول تک جداره - منهول دوجداره

تعریف منهول

منهول نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌شود یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود. البته همگی در سطح شهر به انواع منهول برخوردیم، دریچه‌هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود (آب و فاضلاب، تلفن، برق و...) و منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آن‌ها را با درپوش می‌پوشانند.

 

منهول

تولید منهول

شرایط بستر سازی و دفن منهول با توجه به جداول ATV A 127 و همانند لوله می باشد. در این آیین نامه مصالح متفاوتی برای بستر سازی و کناره های لوله پیشنهاد شده است. مخلوط دانه بندی شده شن متراکم در لایه های 30 سانتی متری برای کناره های منهول گزینه مناسبی می باشد  برای کف منهول نیز می توان از بستر سنگی متراکم و در برخی مواقع از بتن استفاده نمود. برای اقتصادی تر شدن پروژه استفاده از منهول پلی اتیلن تا 30 سانتی متر بالای لوله توصیه می شود . چرا که تنها در این منطقه جلوگیری از خورندگی فاضلاب و نیاز به آب بندی و سایر مزیتهای پلی اتیلن مورد نیاز است . در ادامه شفت و تا کف زمین استفاده از رینگهای بتنی پیش ساخته ارزانترین و سریعترین راه حل می باشد. با توجه به اینکه سطح فاضلاب و یا احیانا آبهای زیرزمینی در بیشترین حالت خود تا بالای سطح لوله است می توان در بالاتر از آن از بتن استفاده نمود. در صورت وجود آبهای زیر زمینی بالاتر از سطح لوله و یا بنا بدلایلی دیگر ، می توان برای ادامه شفت تا کف زمین از پلی اتیلن استفاده نمود.

برای منهول ها ، چه جانبی و چه گذر مستقیم محاسبات استاتیکی همچون لوله ، طبق استاندارد ATV A 127 انجام می گیرد که در این حالت با توجه به مشخصات پروژه ، ارتفاع بار خاک وارده ، فشار آب های زیر زمینی ، بارترافیکی وارده مستقیم و غیر مستقیم به منهول و سایر نیروها لحاظ و مقطع مناسب برای لوله و شفت محاسبه می گردد. بنابراین ضخامت و سطح مقطع شفت باربر نسبت به بارهای وارده متفاوت و از نوع تک جداره تا انواع پروفیل دار قابل تغییر است.

مهمترین جزء در تصفیه فاضلاب و شبکه انتقال فاضلاب منهول یا آدم رو می باشد و در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد .مثلا در تمام کوچه و خیابانها و هر جایی که لوله های بزرگ فاضلاب وجود داشته باشد در کنار آن یک منهول دیده می شود. استفاده از منهول ها از گذشته رواج داشته و کاربرد آن سهولت دسترسی به بخشهای مختلف شبکه فاضلاب بوده است. در حقیقت هر منهول ایستگاه دسترسی به لوله فاضلاب و تجهیزات شبکه فاضلاب شهری می باشد.

منهول چیست , آدم رو – منهول دوجداره و منهول تک جداره

منهول به انگلیسی  (Manhole) به معنی: آدم رو، نوعی اتصال که شبیه مخزن رو باز بوده و جهت متصل کردن چند قسمت از شبکه آبی یا فاضلابی و خطوطی که بهم متصل شده و راه دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد . مثلاً در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌شود و یا در سیستم‌های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ها در زیر زمین استفاده می‌شود منهول‌ها را میتوان از جنس بتن، آجر , پلی اتیلن و فایبرگلاس و حتی استیل ( البته منهول ازجنس استیل در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد) می‌سازند که بنا به کاربری متفاوت خواهد بود و همچنین درپوشهای آنها نیز از جنس پلی اتیلن , فولاد , چدن و... است .

مزایا و کاربرد منهول

·         قابلیت یکی سازی فاضلاب چند واحد آپارتمانی در یک مسیر خروجی

·         بکارگیری منهول های سایز کوچک در مصرف فاضلاب خانگی

·         تسریع در عملیات نصب

·         کاهش هزینه ها به علت استفاده از اتصالات کمتر

·         امکان بازدید دوره ای آن توسط دریچه بازدید و درب منهول

·         جمع آوری آب های سطحی

انواع منهول تولید شده در کارخانه پایپ گستر

·         منهول پلی اتیلن دوجداره

·         منهول پلی اتیلن تک جداره

از نظر عملکرد و کاربرد منهول پلی اتیلن را به دو دسته مختلف تقسیم می کنند :

1.     منهول یکپارچه مستقیم و گذر راست

2.     منهول فرعی یا منهول جانبی

منهول یکپارچه مستقیم

این نوع از منهول برای استفاده در نقاط عطف لوله که دارای چندین اتصال ورودی و خروجی می باشد طراحی گردیده است.از جمله موارد استفاده میتوان به انشعاب ‌گیری و نیز تجمیع اتصالات خانگی اشاره نمود. این نوع از منهولها برای استفاده در لوله‌هایی با اتصالات ورودی و خروجی تا قطر 700 میلیمتر مناسب می‌باشند. در این حالت یک لوله 1000 میلیمتر در مسیر به عنوان آدم رو استفاده می شود. همچنین ادامه لوله به صورت روباز در داخل لوله و پلیت های پلی اتیلن در کناره آن کار ماهیچه بتنی منهولهای بتنی را به مراتب کاملترانجام می دهد. انتهای منهولهای ساخته شده از پلی‌اتیلن ساختار جوش‌خورده داشته، بنابراین از نظر آب بندی کاملاً مطمئن می باشند. در پاره ای اوقات بر حسب ضرورت می توان برای سایزهای بالاتر از 800 میلیمتر از لوله بزرگتر از 1000 میلیمتر استفاده نمود

منهول جانبی

برای بازرسی سایزهای بالاتر از 1000 بهترین و اقتصادی ترین راه حل منهولهای جانبی است. در این نوع منهول به جای قراردادن شفتی بزرگتر از قطر لوله در مسیر لوله گذاری ، لوله ای به قطر 1000 میلیمتر به عنوان آدمرو مورد استفاده قرار می گیرد بدین نحو که در کناره لوله هم قطر با مسیر لوله گذاری شفت مماس شده و با تعبیه پله و پلیت در کف شفت امکان بازدید را مهیا می سازد



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: منهول، تولید منهول، قیمت منهول، کارخانه منهول،
[ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۳:۱۶ ] [ منهول ]
[ نظرات (0) ]
[ ]