Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 ) منهول

منهول تك جداره - منهول دوجداره

تعريف منهول

منهول نوع از اتصالات است كه براي متصل كردن چند شبكه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به عنوان مثال در سيستم فاضلاب براي آنكه چندين خط لوله فاضلاب را به يكديگر متصل كنند و به يك مسير هدايت نمايند از منهول استفاده مي‌شود يا در سيستم‌هاي مخابراتي براي دسترسي به مسيرهاي كابل‌ها در زير زمين استفاده مي‌شود. البته همگي در سطح شهر به انواع منهول برخورديم، دريچه‌هايي كه در سطح زمين موجود است و براي كاربري‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود (آب و فاضلاب، تلفن، برق و...) و منهول در واقع براي دسترسي آسان انسان به داخل كانال است و در آن‌ها را با درپوش مي‌پوشانند.

 

منهول

توليد منهول

شرايط بستر سازي و دفن منهول با توجه به جداول ATV A 127 و همانند لوله مي باشد. در اين آيين نامه مصالح متفاوتي براي بستر سازي و كناره هاي لوله پيشنهاد شده است. مخلوط دانه بندي شده شن متراكم در لايه هاي 30 سانتي متري براي كناره هاي منهول گزينه مناسبي مي باشد  براي كف منهول نيز مي توان از بستر سنگي متراكم و در برخي مواقع از بتن استفاده نمود. براي اقتصادي تر شدن پروژه استفاده از منهول پلي اتيلن تا 30 سانتي متر بالاي لوله توصيه مي شود . چرا كه تنها در اين منطقه جلوگيري از خورندگي فاضلاب و نياز به آب بندي و ساير مزيتهاي پلي اتيلن مورد نياز است . در ادامه شفت و تا كف زمين استفاده از رينگهاي بتني پيش ساخته ارزانترين و سريعترين راه حل مي باشد. با توجه به اينكه سطح فاضلاب و يا احيانا آبهاي زيرزميني در بيشترين حالت خود تا بالاي سطح لوله است مي توان در بالاتر از آن از بتن استفاده نمود. در صورت وجود آبهاي زير زميني بالاتر از سطح لوله و يا بنا بدلايلي ديگر ، مي توان براي ادامه شفت تا كف زمين از پلي اتيلن استفاده نمود.

براي منهول ها ، چه جانبي و چه گذر مستقيم محاسبات استاتيكي همچون لوله ، طبق استاندارد ATV A 127 انجام مي گيرد كه در اين حالت با توجه به مشخصات پروژه ، ارتفاع بار خاك وارده ، فشار آب هاي زير زميني ، بارترافيكي وارده مستقيم و غير مستقيم به منهول و ساير نيروها لحاظ و مقطع مناسب براي لوله و شفت محاسبه مي گردد. بنابراين ضخامت و سطح مقطع شفت باربر نسبت به بارهاي وارده متفاوت و از نوع تك جداره تا انواع پروفيل دار قابل تغيير است.

مهمترين جزء در تصفيه فاضلاب و شبكه انتقال فاضلاب منهول يا آدم رو مي باشد و در موارد بسياري مورد استفاده قرار مي گيرد .مثلا در تمام كوچه و خيابانها و هر جايي كه لوله هاي بزرگ فاضلاب وجود داشته باشد در كنار آن يك منهول ديده مي شود. استفاده از منهول ها از گذشته رواج داشته و كاربرد آن سهولت دسترسي به بخشهاي مختلف شبكه فاضلاب بوده است. در حقيقت هر منهول ايستگاه دسترسي به لوله فاضلاب و تجهيزات شبكه فاضلاب شهري مي باشد.

منهول چيست , آدم رو – منهول دوجداره و منهول تك جداره

منهول به انگليسي  (Manhole) به معني: آدم رو، نوعي اتصال كه شبيه مخزن رو باز بوده و جهت متصل كردن چند قسمت از شبكه آبي يا فاضلابي و خطوطي كه بهم متصل شده و راه دارند نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد . مثلاً در سيستم فاضلاب براي آنكه چندين خط لوله فاضلاب را به يكديگر متصل كنند و به يك مسير هدايت نمايند از منهول استفاده مي‌شود و يا در سيستم‌هاي مخابراتي براي دسترسي به مسيرهاي كابل‌ها در زير زمين استفاده مي‌شود منهول‌ها را ميتوان از جنس بتن، آجر , پلي اتيلن و فايبرگلاس و حتي استيل ( البته منهول ازجنس استيل در كشورهاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي گيرد) مي‌سازند كه بنا به كاربري متفاوت خواهد بود و همچنين درپوشهاي آنها نيز از جنس پلي اتيلن , فولاد , چدن و... است .

مزايا و كاربرد منهول

·         قابليت يكي سازي فاضلاب چند واحد آپارتماني در يك مسير خروجي

·         بكارگيري منهول هاي سايز كوچك در مصرف فاضلاب خانگي

·         تسريع در عمليات نصب

·         كاهش هزينه ها به علت استفاده از اتصالات كمتر

·         امكان بازديد دوره اي آن توسط دريچه بازديد و درب منهول

·         جمع آوري آب هاي سطحي

انواع منهول توليد شده در كارخانه پايپ گستر

·         منهول پلي اتيلن دوجداره

·         منهول پلي اتيلن تك جداره

از نظر عملكرد و كاربرد منهول پلي اتيلن را به دو دسته مختلف تقسيم مي كنند :

1.     منهول يكپارچه مستقيم و گذر راست

2.     منهول فرعي يا منهول جانبي

منهول يكپارچه مستقيم

اين نوع از منهول براي استفاده در نقاط عطف لوله كه داراي چندين اتصال ورودي و خروجي مي باشد طراحي گرديده است.از جمله موارد استفاده ميتوان به انشعاب ‌گيري و نيز تجميع اتصالات خانگي اشاره نمود. اين نوع از منهولها براي استفاده در لوله‌هايي با اتصالات ورودي و خروجي تا قطر 700 ميليمتر مناسب مي‌باشند. در اين حالت يك لوله 1000 ميليمتر در مسير به عنوان آدم رو استفاده مي شود. همچنين ادامه لوله به صورت روباز در داخل لوله و پليت هاي پلي اتيلن در كناره آن كار ماهيچه بتني منهولهاي بتني را به مراتب كاملترانجام مي دهد. انتهاي منهولهاي ساخته شده از پلي‌اتيلن ساختار جوش‌خورده داشته، بنابراين از نظر آب بندي كاملاً مطمئن مي باشند. در پاره اي اوقات بر حسب ضرورت مي توان براي سايزهاي بالاتر از 800 ميليمتر از لوله بزرگتر از 1000 ميليمتر استفاده نمود

منهول جانبي

براي بازرسي سايزهاي بالاتر از 1000 بهترين و اقتصادي ترين راه حل منهولهاي جانبي است. در اين نوع منهول به جاي قراردادن شفتي بزرگتر از قطر لوله در مسير لوله گذاري ، لوله اي به قطر 1000 ميليمتر به عنوان آدمرو مورد استفاده قرار مي گيرد بدين نحو كه در كناره لوله هم قطر با مسير لوله گذاري شفت مماس شده و با تعبيه پله و پليت در كف شفت امكان بازديد را مهيا مي سازد



ات مرتبط:

برچسب‌ها:
[ 1399/5/14  ] [ ۱۲ ] [ manhole ]
[ ]
[ ]